جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

چارچوب نظري و پيشينه تحقيق رفتارهاي پرخطر پيرامون اعتياد

چارچوب نظري و پيشينه تحقيق رفتارهاي پرخطر پيرامون اعتياد

چارچوب نظري و پيشينه تحقيق رفتارهاي پرخطر اعتياد

دانلود چارچوب نظري و پيشينه تحقيق رفتارهاي پرخطر پيرامون اعتياد

چارچوب نظري 
 پيشينه تحقيق
 رفتارهاي پرخطر
دسته بندي مديريت
فرمت فايل doc
حجم فايل 151 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 64

توضيحات: فصل دوم پايان نامه كارشناسي ارشد (پيشينه و مباني نظري پژوهش)

همراه با منبع نويسي درون متني به شيوه APA جهت استفاده فصل دو پايان نامه

توضيحات نظري كامل در مورد متغير

پيشينه داخلي و خارجي در مورد متغير مربوطه و متغيرهاي مشابه

رفرنس نويسي و پاورقي دقيق و مناسب

منبع :    انگليسي وفارسي دارد (به شيوه APA)

نوع فايل:     WORD و قابل ويرايش با فرمت doc 

قسمتي از متن مباني نظري و پيشينه

رفتارهاي پرخطر 

ايمني و سلامت،  هر دو از حقوق اساسي بشر هستندكه تحقق و ارتقاي آن ها در كنار تضمين ارايه عادلانه كافي و به موقع خدمات بهداشتي و ايمني،  نيازمند تلاش جدي براي توانمند سازي مردم و افزايش ظرفيت جامعه براي برخورداري از يك شيوه زندگي سالم و ايمن است.زندگي ايمن و سالم،  عاري از خطر بيماري و حادثه است اما واكنش افراد نسبت به موقعيت هاي خطرناك در سنين گوناگون به شكل محسوسي متفاوت بوده و تابــع زندگي و درك آن ها از خطر مي باشد. تقريباً در تمامي فرهنگ ها افراد سالمند و ميانسال نسبت به نوجوانان و جوانان محتاط تر هستند.  انگار ماجراجويي با نوجواني و جواني گره خورده است و محافظه كاري آرام آرام با افزايش سن در وجود افراد ته نشين مي شود.بدون شك انرژي متراكم در حال انفجار يك نوجوان در كنار شناخت ناتمامي كه از دنياي اطراف خود دارد،  بسياري ازرفتارهاي بي حساب وكتاب او را توجيه مي كند اما ازقرارمعلوم سنگيني تجارب زندگي تنها دليل آرامش وطمانينه ميانسالان درفرايند تصميم گيري ورفتار نيست  دانشمندان امروزه عامل ديگري رانيز دراين تفاوت ها دخيل مي دانند. عاملي كه فارغ ازدريافت هاي تجربي افراد از محيط بيرون،  بيشتربه دنياي درون آنها برمي گردد. خلاصه كلام آن كه آنها معتقدند درك افراد ازخطردر سنين مختلف به كلي متفاوت است. ( رفيعي فر و همكاران، 1389).

نوجواني يكي از دشوارترين ، تنش زا ترين و در عين حال هيجان انگيزترين دوره زندگي ، هم براي خود نوجوان و هم والدين و مربيان به شمار مي آيد.در خلال اين دوره، لذت ناشي از استقلال و خودمختاري ، صميميت، خوش بيني و اميد به آينده از زمره لذات جديدي هستند كه قبل از آن تجربه نشده اند.با اين حال ، گلستان اين دوره زندگي مصون از خطر آفات و سموم نيست.در اين بخش مباني نظري رفتارهاي پرخطر و انواع رفتارهاي پرخطر به طور مختصر توضيح داده مي شوند.

بر پايه تعريف سازمان جهاني بهداشت ،[1](WHO) دوره نوجواني از 10 سالگي كه متوسط سن بلوغ جسمي و جنسي دختران و پسران است تا 20 سالگي كه سن متوسط دستيابي به استقلال، خودكفايي و شكل­گيري هويت فرد است درنظر گرفته ميشود. از آنجا كه براي نوجوان، يك­الگوي دقيق، روشن و همه جانبه براي رفتار مناسب تعريف نشده است، او به سبك سنگين كردن رفتارها، آزمايش نقشها، ابراز تمايز از بزرگسالان و در برخي موارد ناديده گرفتن قواعد دست ميزند (شفرز،2004) اين امور معمولاً با رفتارهاي پرخطر همراه است، بنابراين دوره نوجواني در بيشتر موارد با خطرپذيري هم معني گرفته مي شود.

خطر پذيري به رفتارهايي اطلاق مي شود كه احتمال نتايج منفي و مخرب جسمي،روان شناختي و اجتماعي را براي فرد افزايش دهد(كارگرگ و گرور[2]،2003). خطر پذيري و انجام رفتار پرخطر دقيقاً معادل يكديگر نيستند. خطر پذيري علاوه بر اينكه انجام رفتارهاي پرخطر را در بر مي گيرد، به آسيب پذيري و در معرض خطر بودن فرد از سوي محيط و نزديكان و نيز گرايش ها، تمايلات و باورهاي نادرست و تهديد كننده فرد در مورد رفتارهاي پرخطر اشاره دارد(زاده محمدي و احمد آبادي، 1387).

تغييرات رواني  اجتماعي ، شناختي و بيولوژيكي در دورة نوجواني ، فرصت هاي تحولي بي شماري را براي نوجوان فراهم مي­كند تا در رفتارهايي درگير شود كه به طور ضمني، دراتخاذ سبك زندگي همراه با سلامت و يا به خطر انداختن سلامت اهميت دارد(هريس و همكاران،2002)از طرفي، نوجوانان به كشف موقعيت هاي مخاطره اي تمايل دارند و اين امر ظرفيت آنها را براي نداشتن زندگي طولاني و حتي مرگ بالا برده است (استويبر وگاد،1995؛كركمر و گرين[3]،2000)مخاطره جويي را تمايل براي درگير شدن دررفتارهايي مي دانند كه تهديد آميز است يا به سلامت ذهني و فيزيكي شخص آسيب مي رساند.

بسياري از محققان و روان شناسان موافق هستند كه مخاطره جويي در نوجواني نه تنها طبيعي است، بلكه قسمت ضروري براي يادگيري و رشد شخصي است. اگر ريسكي وجود نداشته باشد، رشدي وجود ندارد (كوربين[4]، 2001). با در نظر گرفتن تفاوت ها در اعمال مخاطره آميز بعضي ذاتاً كم تر از بعضي ديگر خطر دارد و در صورت تكرار يا گسترش آن، بسياري از اعمال مخاطره آميز مانند استفاده از الكل و داروهاي غير قانوني مي تواند ايجاد خطر كند.

جسور[5] (1987) با ارائه اصطلاح سندروم رفتار مشكل ساز، مقولات رفتارهاي پرخطر را شامل سيگار كشيدن، مصرف مواد  مخدر، الكل، رانندگي خطرناك و فعاليت جنسي زود هنگام دانسته است.



[1] World Health Organization

[2] . Carr-Gregg & Grover

[3] . Krcmar & Greene

[4] . Corben

[5] . jessor

دانلود چارچوب نظري و پيشينه تحقيق رفتارهاي پرخطر پيرامون اعتياد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.